
Fra lærling til mekaniker til servicemarkedssjef
Han har aldri angret på at han valgte tungbil. Han har heller aldri hatt en annen arbeidsgiver enn Volmax – og viktigst av alt: Han har aldri takket nei når en mulighet har bydd seg. Dét har ført ham fra lærling til mekaniker til en ledelsespost i selskapet.
Fakta om Alexander
Hvem: Alexander Melby Wie
Hva: Servicemarkedssjef ved Volmax Hamar
Hvorfor: Har «gått gradene» og grepet mulighetene
Større muligheter for utvikling hos Volmax
– Jeg har aldri angret på at jeg valgte tungbil, bekrefter Alexander Melby Wie smilende. Jeg har alltid vært interessert i ting som ruller og går, og synes det er gøy å få til ting; er det noe som har gått i stykker har jeg lyst til å skjønne hvorfor.
Nettopp den nysgjerrigheten og viljen til å lære har gitt ham flere ulike stillingstitler hos Volmax opp gjennom årene. I dag har han ansvar for rundt førti av totalt et femtitalls ansatte ved Volmax Hamar, og innehar tittelen «servicemarkedssjef». Det inkluderer ansvar for kundemottak, delelager, faktura og selvsagt selve verksted-driften.
– Jeg begynte i Volmax som lærling, og hadde deretter syv lærerike år som mekaniker, før jeg gikk over til kundemottaket. Parallelt med dette var jeg kursinstruktør for Volmax Kompetanse, og holdt PKK-kurs for andre mekanikere som skulle bli kontrollører. Nå innehar jeg stillingen som servicemarkedssjef, og har med dét fått prøve meg i ulike deler av organisasjonen. Jeg har ikke hatt noen grunn til å prøve en annen arbeidsgiver!
-
Jeg har alltid vært i Volmax, likevel har jeg stadig fått prøve noe nytt!
Alexander Melby Wie
Servicemarkedssjef i Volmax
Hverdagen som mekaniker på tungbil
At det finnes gode muligheter for intern utvikling, har i tillegg matchet Alexanders privatliv godt. Som mekaniker på tungbil hos Volmax har man nemlig skiftarbeid, med kveldsvakter hver tredje uke*. Dette passet den unge, nyutdannede mekanikeren godt.
– Er du singel eller uten for store forpliktelser, kan kveldsjobbing være en fin mulighet. Jeg syntes det var veldig fint å ha fri på dagtid hver tredje uke. Da fikk jeg gjort unna litt, samt at på vinteren kunne jeg være ute mens det var dagslys.
Veivalg for familien
Etter hvert innhentet imidlertid forpliktelser og familieliv også den friluftsinteresserte mekanikeren. I dag er han godt gift og ettermiddagene går med til å følge opp tre små barn og en over snittet aktiv golden retriever. At en ny familiesituasjon også krevde en ny arbeidshverdag, ble etter hvert tydelig. Heldigvis trengte han ikke å se seg om.
– Det åpnet seg raskt nye muligheter innad i organisasjonen, og jeg valgte å gå videre av hensyn til familien; vekk fra kveldsskiftene. I tillegg hadde jeg lyst på nye utfordringer. På kundemottaket ble jeg bedre kjent med kundene, og fant det motiverende å løse deres behov så tidsbesparende som mulig, forklarer Alexander.

Større og mer variert som lastebilmekaniker
Et helt klart behov blant kundene, er selvsagt at lastebilene fungerer optimalt. At hver bil i tillegg er spesialtilpasset til sitt bruk, byr på både fordeler og utfordringer for en lastebilmekaniker, ifølge Alexander.
– Her ruller det ikke inn en Toyota Yaris rett etter den forrige Yaris'n, for å si det sånn! Fordi alt er «skreddersøm», kan du ikke bare utlevere en leiebil til kundene. Det innebærer et visst tidspress, men også langt mer variasjon i arbeidsoppgavene, enn for en mekaniker på personbil. Som lastebilmekaniker får du litt av alt, egentlig. Du skrur på lastebiler, på hengere, du justerer ventiler, bytter turboer og er med på å åpne girkasser. Og står du med service, klarer du to små eller én stor på samme dag, ikke opptil syv, som på et personbilverksted.
-
På en lastebil har du rett og slett bedre plass når du skrur. Det er ikke hodet nedi gulvmatta for å bytte filter.
Alexander Melby Wie
Volvo-forhandler med egen lærlingskole
Volmax Hamar er en del av Volmax AS, en av Norges ledende forhandlere av Volvo lastebiler, med totalt ni anlegg i fylkene Vestfold, Østfold, Buskerud, Telemark og Innlandet. Volmax igjen eies av Cognia-konsernet. Tilknytningen blant de ansatte er imidlertid lokal. Likevel kjenner de fleste noen på de andre anleggene, ikke minst fordi mange har gått på Volmax Lærlingskole. Dét gir godt samhold, ifølge Alexander:
– Alle kjenner en på en annen avdeling! Og lærlingskolen må jeg trekke frem som en bonus; det er ikke alle arbeidsplasser som tilbyr slikt. Vi tilstreber å ha et nært samarbeid med yrkesfag her på Hamar, og ser at det gir konkrete resultater når det kommer til rekruttering av nye lærlinger. I snart 20 år har vi arrangert ekspedisjonstur for kjøretøylinja til Volvo-fabrikken i Göteborg og til World of Volvo, i samarbeid med skolen, forteller han entusiastisk.
Mekaniker? Vil trenge flere flinke folk
Det er ikke bare rekruttering som engasjerer servicemarkedssjefen; også utviklingen på drivlinjer er spennende – og vil kreve flere folk fremover:
– Volvo Trucks ligger langt fremme på alternative drivstoff, som el og gass. Dette gjør hverdagen langt fra ensformig. Det er mange hensyn å ta i forhold til el og sikkerhet; håndtering av batterier, lagring av disse og så videre. I tillegg skrur vi på Renault kassebiler og lastebiler. Vi kommer dermed til å ha et vedvarende behov for flinke folk i fremtiden, og AI kommer ikke til å erstatte lastebilmekanikeren! I tillegg blir vi aldri kvitt transport, det vil alltid være der; du sliter med å nevne noe som ikke har vært på en lastebil, det tror jeg ikke du klarer, avslutter Alexander med et utfordrende smil.