
Lastebilmekaniker eller mekaniker på personbil?
Lurer du på hva de største forskjellene er mellom å være mekaniker på tunge kjøretøy versus lette kjøretøy? Vurderer du å bytte ut personbiler med lastebiler? Vi tok en prat med servicemarkedssjefen på Hamar, som aldri har angret på at han valgte tungbil.
Har aldri angret på valget
– Jeg har aldri angret på tungbil-valget, nei, bekrefter Alexander Melby Wie smilende.
Den erfarne mekanikeren begynte i Volmax som lærling, og hadde deretter syv lærerike år på verkstedet, før han gikk over til kundemottaket. Nå er han servicemarkedssjef, med ansvar for blant annet verksted-driften.
Vi spurte derfor Alexander om hva som egentlig er de største forskjellene mellom å være lastebilmekaniker og mekaniker på personbil – og fikk følgende svar:

Større variasjon som mekaniker på tungbil
1. Fri på dagtid hver tredje uke: Som mekaniker på tungbil hos Volmax har man skiftarbeid, med kveldsvakter hver tredje uke*. Dette passer mange unge godt, mener han:
– Er du singel eller uten for store forpliktelser, kan kveldsjobbing være en fin mulighet. Jeg syntes det var veldig fint å ha fri på dagtid hver tredje uke. Da fikk jeg gjort unna litt, samt at på vinteren kunne jeg være ute mens det var dagslys!
2. Mer komplekse oppdrag: Lastebilene er et uunnværlig arbeidsverktøy for kundene, som helst skal være på veien. Nettopp derfor er hver enkelt også unik og spesialtilpasset. Det byr på både fordeler og utfordringer for mekanikerne:
– Du kan ikke bare utlevere en leiebil til kundene, alt er spesialtilpasset og kundene er således helt avhengige av oss som mekanikere. Å være lastebilmekaniker er dermed et mer utfordrende yrke, med mer komplekse jobber enn på personbil-siden. Tidspresset og den unike variasjonen gir ekstra spenning i hverdagen, fremhever Alexander.
Les om lærlingen Nisrin, som også satset tungt!
3. Større arbeidsforhold: At bilene i tillegg er større rent fysisk, gir også noen helt konkrete fordeler når man jobber som lastebilmekaniker.
– Du har rett og slett bedre plass når du skrur. Du slipper skrubbsår oppover armene og får bedre ergonomiske arbeidsstillinger. Det er ikke hodet nedi gulvmatta og bena oppetter passasjersetet for å bytte filter. Alt er større. Noe er også tyngre, men da har vi gode hjelpemidler, forklarer Alexander.
4. Mer variert arbeidsdag: På personbil kan man ha opptil syv servicer per dag. Da blir man god på å bytte kupéfilter, men det kan også bli ensformig, påpeker mekanikeren.
– Står du med service hos oss, klarer du to små eller én stor på samme dag, det blir ikke «samlebånd». Hos oss får du litt av alt, egentlig. Du skrur på lastebiler, på hengere, du justerer ventiler, bytter turboer og er med på å åpne girkasser – og ingen biler er helt like; det ruller ikke inn en Toyota Yaris rett etter den forrige Yaris'n, for å si det sånn! På buss kan det imidlertid være litt mer likt, medgir han.
5. Flere alternative drivlinjer: Også utviklingen på drivlinjer for tungbil er mer spennende – og vil kreve flere folk fremover, hevder servicemarkedssjefen:
– Volvo Trucks ligger langt fremme på alternative drivstoff, som el og gass. Dette gjør hverdagen langt fra ensformig. Det er mange hensyn å ta i forhold til el og sikkerhet; håndtering av batterier, lagring av disse og så videre. I tillegg skrur vi på Renault kassebiler og lastebiler. Vi kommer dermed til å ha et vedvarende behov for flinke folk i fremtiden, og AI kommer ikke til å erstatte lastebilmekanikeren!
6. Gode lærings- og støttesystemer: Volvo-systemet er kjent for å ha et bra servicenett. Hvis tiden tilsier det, sendes deler kjapt med taxi fra Sverige. I tillegg er kursing viktig.
– Dette gir trygghet for den som skrur; at du ikke mangler viktige deler for å få lastebilen på veien igjen, eller den kunnskapen som kreves for å rette feilen. Volvo Trucks tilbyr mange gode e-læringskurs, eller fysiske kurs hos Volvo Norge, og deletilgangen er som
-
Jeg har aldri angret på at jeg valgte tungbil!
Alexander Melby Wie
Servicemarkedssjef i Volmax
Større muligheter som mekaniker hos Volmax
– enten du er nyutdannet, erfaren eller vurderer å bytte fra personbil eller MC?
– Er du en god mekaniker, er du raskt i gang på tungbil og mange oppgir at de synes det er lettskrudd. Ønsker du en mer variert arbeidsdag, med muligheter for å utvikle deg videre, får du det her! Er du interessert og følger med, kan du komme langt i Volmax-systemet, avslutter Alexander oppfordrende.
Les mer om Alexanders vei fra lærling til mekaniker til servicemarkedssjef i Volmax.